Dag 3 – Berätta om din hunds ras (australisk terrier)

Både Ziggyluring och Skrotten är av rasen Australisk terrier. En från början alltiallo-hund från Australien. Förkortas oftast till Aussie och är ej att förväxlas med Australian Shepherd.
Den Australiska terriern ser man inte så ofta i Sverige (finns ett fåtal uppfödare) och jag får ofta frågan vad det är för blandningar i min renrasiga hund.
På den tiden då den var en gårdshund användes den som både vallhund, väktare och ormdödare. Den stora kragen de har runt halsen skyddade mot ormarnas bett och jag skulle inte tveka en sekund på att båda mina hundar skulle kunna döda en orm på några få sekunder som chansen skulle ges (jag är medveten om huggormens fridlysthet och låter inte mina hundar döda ormar hipp som happ, om ni nu fick för er det).
.
Numera används aussien mest som sällskapshund, men fungerar även som agilityhund, rallylydnadshund, vårdhund och att tävla lydnad med. Icke att förglömma att vi pratar om en terrier och att komma i högre lydnadsklasser är få förunnat. Därmed inte sagt att man kan ha kul med sin hund, ändå!
Skulle jag rekommendera aussien till någon skulle det bli till någon som har dålig hörsel, vill jobba med sin hund mycket men få jävligt mycket tillbaka även om det kanske inte är SM vi talar om utan glädje. En terrier passar ju som sagt inte alla ;)

Kommentarer
Postat av: pimpXprincess

Haha, "någon som har dålig hörsel"! xD

2011-07-04 @ 09:08:13
URL: http://www.pimpxprincess.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0