8 januari 2011 - det där förbannade fria följet

Det var en trött Ellinor som masade sig ur sängen, men lite friskare är jag! Bestämde mig för att ta gottepåsen och den lilla rosa (okej, bandet är rosa, klickern är svart) klickerna och köra lite fritt följ ute.
Vi måste arbeta på stadgan och positionen och det är vårat mål för januari. Att få en bra position ute.
.
Att han är i långlina är för att jag ogärna släpper en hund med kottar i öronen lös. Långlinan är även fastsatt i vårat staket ^^
.
Det fria följet eller fot som det i vardligt tal kallas är ett moment inom både rallylydnad och lydnad. Inom lydnad ska föraren gå så strikt som möjligt utan att kolla ner på hunden. Hunden ska om jag förstått det rätt nästan sitta fast vid förarens ben. I rallylydnad är detta moment friare eftersom rallylydnad kan beskrivas som en gladare lydnad och hunden behöver inte vara så nära förarens ben som i lydnad!
kommentar: Ser att jag är superseg på att klicka. Brukar inte vara så seg inne. Att han inte kan koncentrera sig beror på att folk pratade någonstans i närheten. Ser även att jag flyttar mig närmare Ziggy, finns mycket att finjustera på. Att jag pillar honom på örat är för att åkalla uppmärksamhet ^^ Är i det stora hela ganska nöjd att han fokusera på mig eftersom det fanns tusen andra roliga saker i närheten. Lite mer träning så blir det nog bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0